زهرای ما

روزهای زیبای من و بابایی و زهرا

زهرای ما

روزهای زیبای من و بابایی و زهرا

اولین غذای کمکی

شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۲، ۰۸:۰۰ ب.ظ

به نام او

امروز برای مامان و زهرا روز خیلی مهمی بود. دخترم اولین قاشق ها رو از غذای کمکی خورد.

روز 5 شنبه فردای واکسن شما ، نوبت دکترتون بود برای چکاب ماهیانه. آقای دکتر به من گفت که دیگه 4 ماهش تموم شده و برای گل دخترتون فرنی رو شروع کن.

خلاصه ما امروز دست به کار شدیم و آستین همت بالا زدیم برای درست کردن اولین فرنی زهرا خانم.


دستور تهیه فرنی :

1 قاشق مربا خوری سر صاف آرد برنج رو با مقداری آب با شعله کم میگذاریم روی گاز تا قوام بگیره. وقتی خوب سفت شد مقدار 60 سی سی شیر خودتون رو بهش اضافه می کنید.

و اما دخل و تصرف های من :

دکتر گفت وقتی شیر رو اضافه کردی بذار روی گاز اما قل نزنه. اما من به این نتیجه رسیدم این کار خوبی نیست. شیر مادر وقتی یه ذره هم حرارت ببینه بوی خوبی نمیگیره و اصلا شما دوست نداشتی. بنابراین من فرنی رو میذارم خیلی سفت بشه و بعد از روی گاز برمیدارم و بعد شیر خودم رو توش میریزم. 

به علت اینکه اگه به اون مقدار آرد برنج 60 سی سی شیر اضافه کنی خیلی شل میشه، من کم کم شیر اضافه می کنم تا به اون غلظتی که میخوام برسه. شیر خودم رو بعدا جدا بهش میدم خب!

فکر کنم کل میزان شیری که کافی باشه حدود 10 سی سی هست.

اگر آرد برنج نداشتیم. همون برنج رو با آب میذاریم بپزه بعد میکسش می کنیم. فقط اینکه مقدار برنج باید بیشتر از یک قاشق مربا خوری صر صاف باشه چون وقتی آرد میشه حجمش کم میشه.


آرد برنج رو خودم درست کردم. به این ترتیب که اول برنج رو 2 ساعتی خیس کردم. بعد ریختم تو صافی تا آبش خوب بره. بعد رو یه پارچه نخی پهنش کردم. یه دو ساعتی موند تا دو نم شد. بعدش آسیابش کردم. 

فقط نکته اینجاست که هی باید برنج رو آسیاب کرد و هی الک کرد. توی آسیاب اول برنج خوب آسیاب نمیشه.


این آرد برنجیه که خودم درست کردم:

بعد از درست شدن آرد برنج برای اولین بار رفتم سراغ کمد شما و قابلمه و کاسه مخصوصتون رو در آوردم. اینم ظرف و ظروف های جهاز دخترم :

توی قابلمه یه مقدار آب تصفیه شده ریختم و یه قاشق مربا خوری آرد برنج :

وقتی فرنی قوام گرفت شیر خودمو اضافه کردم که به علت زیاد بودن شیر، یه مقداری از حالت فرنی خارج شد! :

اینم زهرا خانم در حال خوردن اولین قاشق ها از غذای کمکی :

  

  • مادر زهرا

نظرات  (۱)

  • خاله الهه
  • نوش جونت خوشگل خانم خاله
    پاسخ:
    ممنونم خاله الهه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی