زهرای ما

روزهای زیبای من و بابایی و زهرا

زهرای ما

روزهای زیبای من و بابایی و زهرا

تجربیات یک مادر جوان-قسمت ششم-کنترل تب

جمعه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۳۴ ق.ظ

به نام او

طبق اون یک هفته وحشتناکی که من داشتم و تمام فکر و ذکرم شده بود کنترل تب دخترم، کلی تحقیقات کردم و از هر دکتری که رفتیم اطلاعات گرفتم. این خلاصه اون چیزیه که من در مورد کنترل تب فهمیدم. البته من دکتر نیستم و مطالب زیر رو فقط و فقط طبق تحقیقاتم برای دخترم استفاده می کنم. اینکه شما هم از این مطالب استفاده بکنین یا نه به عهده خودتونه. یعنی رو راست بگم اگه چیزی شد گردن من نیستا!

اولن اینکه مصرف شربت یا قطره استامینوفن در فاصله های کمتر از 4 ساعت ممکنه منجر به مسمومیت بشه. مصرف شیاف نباید زودتر از 6 ساعت باشه. اگر قطره یا شربت استامینوفن استفاده کردین نباید همزمان شیاف استامینوفن استفاده کنین. یا حتی زودتر از 4 ساعت بعدش شیاف استفاده کنین

بالعکس اگه شیاف استفاده کردین زودتر از 6 ساعت بعدش نمیشه شربت یا قطره استامینوفن استفاده کرد

حالا اگه شیاف یا قطره استامینوفن دادین و تب تا نیم ساعت یا 45 دقیقه بعد پایین نیومد یا تب خیلی بالا بود، بابد بروفن بدین. هر 4 ساعت تا 2.5 سی سی یا هر 8 ساعت 4 سی سی.

شربت بروفن منظورمه. البته استفاده از استامینوفن و بروفن کنار هم عوارض داره و بهتره زیاد این کارو نکنین.

اگر استامینوفن دادین و تب زیر 38 درجه موند یعنی زیاد بالا نبود. بهتره بروفن ندین و سعی کنین با بدنشویه تب رو کنترل کنین. یعنی دستمال مرطوب با آب ولرم رو روی شکم و زیر گردن و زیر بغل و روی پیشونی مرتب بمالین تا رطوبت روی بدن خودش تبخیر بشه و دما رو پایین بیاره.

تب زیر 38 درجه بد نیست و درمان بدن برای از بین بردن عفونته.

بر خلاف اون تب بالای 38 درجه رو حتما باید کنترل کرد. مثلا توی اون یک هفته من در مورد زهرا به این نتیجه رسیده بودم که اگه تبش میرفت بالای 38 و کنترل نمیشد سر از 39 و 40 در میاورد.

دوز شربت استامینوفن هم به اندازه نصف وزن هست. یعنی اگر 10 کیلو هست میشه 5 سی سی.

شربت تایلوفن هم از نوع استامینوفنه و نباید با فاصله کمتر از 4 ساعت از شربت استامینوفن بدین. مسمومیت میاره.

حتما حتما شب ها هر نیم ساعت یک بار بلند بشین و تب بچه رو چک کنین. تب توی خواب خیلی زود بالا میره.

برای اینکه مطلب کامل بشه اینم اضافه کنم که شربت سرماخوردگی هر 24 ساعت به اندازه وزن بچه هست که باید تقسیم بر 3 بشه و هر 8 ساعت بدین. مثلا 9 کیلوه باید هر 8 ساعت 3 سی سی شربت سرماخوردگی بدین.

در آخر هم اینو بگم که هر تبی یک علتی داره. حتما به دنبال علت باشین و به این تب بر ها اکتفا نکنین.

  • مادر زهرا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی